Miten yritysperintää kannattaa hoitaa koronan aikana?

Tässä blogissa käsittelen nimenomaan yritysperintää, koska kuluttajaperintä on paljon säännellympää.

Yritysperinnän yleiset lainalaisuudet

Jouduin ja pääsin mukaan perintämaailmaan nuorena lakimiehenä jo 1990 -luvun alun suuren laman aikana. Peli oli silloin raakaa ja jälki usein rumaa. Tietyt lainalaisuudet jäivät silloin takaraivoon ja siellä ne ovat pysyneet näihin päiviin asti.

Sääntö numero 1 on se, että aika on todellakin rahaa. Mitä vanhempi saatava on, sen todennäköisempää on, että sitä ei ikinä saada perittyä. Ja sama asia toisin päin; mitä nopeammin ryhdyt perintätoimiin, sen varmemmin saat saatavasi perittyä.

Sääntö numero 2 on se, että aktiivisuus yleensä palkitaan. Jos olet koko ajan aktiivisesti yhteydessä velalliseen, saat saatavasi perittyä todennäköisemmin kuin se velkoja, joka aloittaa toimenpiteet hitaanlaisesti ja tyytyy varsin passiiviseen ja mekaaniseen toimintaan (eli suomeksi: on laiska).

Sääntö numero 3 on se, että sinun pitää myydä velalliselle ajatus, että nimenomaan sinun yrityksellesi kannattaa (lue: pitää) maksaa ensimmäisenä. Velalliset oppivat aika nopeasti sen, kenelle velkojalle pitää ihan oikeasti maksaa heti. Tähän voi vaikuttaa sillä, että osoittaa velalliselle selvät pelisäännöt ja pitää niistä jämäkästi kiinni. Jos sovitaan maksusopimus ja sitä ei noudateta, siitä seuraa nopeasti palautetta eli perintätoimissa siirrytään seuraavaan vaiheeseen (oikeudelliseen perintään). Jos sovittujen maksuerien laiminlyönneistä selviää toistuvasti selittelemällä, velkojan uskottavuus on mennyttä ja hän siirtyy maksujärjestyksessä jonon hännille..

Yritysperintä koronan aikana

Moni yrittäjä ja yritysjohtaja miettii, miten perintää pitäisi hoitaa nyt koronan aikana. Varmaan oikea tapa lähestyä tätä kysymystä on se, johtuuko maksun laiminlyönti koronakriisistä vai jostain muusta. Jos maksu oli laiminlyöty jo ennen koronaa, syy oli oletettavasti jossain muussa. Jos syy oli jossain muussa, se tuskin poistuu koronakriisin loppumisen myötä. Tässä tilanteessa en juuri kannustaisi velkojaa odottamaan ja ymmärtämään. Palauttaisin mieleen säännön numero 1.

Jos maksun laiminlyönti oletettavasti ja uskottavasti johtuu nimenomaan koronasta, kannattaa suhtautua asiaan pitkäjänteisen liiketalouden näkökulmasta. Jos oletat, että asiakasyrityksesi selviää (koronakriisistä), kannattaa joustaa, kunhan saat realistisen maksuaikataulun, jota myös noudatetaan. Syytä olisi saada matkan varrella edes jonkinlaisia suorituksia. Ellei velallinen ilmoituksensa mukaan pysty maksamaan mitään moneen kuukauteen, ennuste on huono. Tyytyvätkö kaikki muutkin velkojat odottamaan monta kuukautta ilman minkäänlaisia suorituksia? Elleivät tyydy; velallinen maksaa heille jotain ja sinun yrityksesi jää ilman tai joku velkoja lopulta kyllästyy odottamaan ja pahimmassa tapauksessa hakee velallisen konkurssiin.

Velalliset voivat yrittää käyttää koronakriisiä myös vilpillisesti hyväkseen. Mikäli et ole varma, pitävätkö velallisen taloudellisesta tilastaan ja sen syistä sinulle antamat tiedot paikkaansa, voit aina pyytää tuoreet tilinpäätöstiedot ja kirjanpidon kk-ajon. Ellei velallinen ole näitä valmis toimittamaan ja samaan aikaan pyytää sinulta yksipuolisia myönnytyksiä pidennetyn maksuajan muodossa, hänen menettelynsä ei vaikuta kovin avoimelta ja vilpittömältä, vai mitä? Hänhän tosiasiassa pyytää sinulta lainaa ilman vakuutta.

Mitä, jos sinun omat velkojasi eivät suostu odottamaan suorituksiaan? Ellet mitenkään saa heiltä lisää maksuaikaa etkä pysty maksamaan edes osasuorituksia, riskinä on, että oma yrityksesi lopulta haetaan konkurssiin. Tässä tilanteessa sinulla on vaihtoehtona sijoittaa yritykseesi lisää omaa tai pankin rahaa. Ellet halua tätä tehdä tai se ei ole mahdollista, sinulla ei ole varaa odottaa omia saataviasi. Mikäli haluat pelastaa yrityksesi, joudut ottamaan omaan perintään inhorealistisen tiukan linjan (säännöt 1,2 ja 3).

Kuten huomataan, ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia tässäkään tilanteessa. Tämän vuoksi parasta perintää tässä tilanteessa on sellainen, jossa velkojan intressit ja näkemys tilanteesta ja velallisesta voidaan huomioida yksilöllisesti. Tähän kun lisätään pitkä kokemus yritysperintäpalveluiden suorittamisesta erityisesti PK -kentässä, niin saadaan toimiva paketti kasaan. Tähän ei pysty massoille tarkoitettu, kasvoton ja koneellinen perintä.

OTA YHTEYTTÄ, NIIN MIETITÄÄN YHDESSÄ YRITYKSELLESI PARHAITEN SOPIVA PERINTÄMALLI TÄSSÄ POIKKEUKSELLISESSA TILANTEESSA!

Timo Heikkilä

30 vuotta lakimiehenä – 27 vuotta yrittäjänä

010 2899 411
timo.heikkila@heikkilaco.fi

Lakiasiaintoimisto Heikkilä & Co Oy

Jätä yhteydenottopyyntö

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.