”Hyvän asiakkaan maksusuoritukset alkoivat ensin viivästyä ja sitten muutama isompi saatava jäi kokonaan tulematta. Ensin ei suuremmin huolestuttu, koska asiakas oli luotettu yhteistyökumppani. Periminen tuntui rahtusen kiusalliseltakin, koska yhteistyöllä oli pitkä historia. Kun sitten perintätoimiin ryhdyttiin, huomattiin asiakkaan olevan syvissä vaikeuksissa; suuria saatavia oli pystyssä sinne tänne. Pian jouduttiinkin omille suorituksille neuvottelemaan lisää maksuaikaa.”  – Voi kunpa tämä asiakkaamme tarina olisikin täyttä fiktiota!

Taloudessa hyvä meno jatkuu jo useammatta vuotta. Samaan aikaan yritysten konkurssihakemusten määrä on kääntymässä kasvuun (Tilastokeskuksen tiedote 16.5.2018). Myös yksityishenkilöiden maksuhäiriömerkintöjen määrät hipovat ennätyksiä. Perintäkokemuksemme mukaan Suomen Pankki ei ole turhaan huolestunut kotitalouksien velkaantumisesta ja sen kerrannaisvaikutuksista yrityksille (Suomen pankin tiedote 16.5.2018).

Emme haluaisi olla pessimistejä, mutta talouden nousu- ja laskusuhdanteet eivät ole kadonneet minnekään. Jo tästä syystä reskontra kannattaa hyvinä aikoina pitää priimakunnossa, jotta haastavampiin aikoihin ei ajauduta takamatkalta. Tähän päästään yksinkertaisin toimin. Luodaan yrityksen sisälle selkeä prosessi saatavien hallintaan. Ja siirretään erääntyneet saatavat ajoissa perintään.

Maksuvaikeuksien ensimerkit ovat usein samanlaisia. Asiakasta on yllättäen hankala tavoittaa ja tavoitettaessakin asiakkaalta saa vain monenlaisia selityksiä sekä katteettomia lupauksia. Kokemuksemme on osoittanut, että ripeä perintä kannattaa. Mitä vanhempi saatava, sitä heikommin se kotiutuu.

Uusien asiakkaiden maksuvalmius on aina hyvä tarkistaa. Lisäksi toimituserät on hyvä pitää pieninä ja toimittaa mahdollisuuksien mukaan aina ennakkolaskua vastaan. Uusien asiakkaiden kohdalla nämä vinkit muistetaankin melko hyvin, mutta vanhojen asiakkaiden maksuvalmiuden seuranta unohtuu. On helppo erehtyä luottamaan, että suoritukset tulevat ajallaan, koska ovathan aina ennenkin tulleet. Hyvänkin asiakkaan maksukyky saattaa muuttua nopeasti.

Osa perintää on myös sopimusten pitäminen ajan tasalla. Esimerkiksi se ei riitä, että merkintä tuotteen omistusoikeuden pidätysoikeudesta on laskussa, vaan tästä on tullut olla selkeä maininta myös allekirjoitetuissa toimitusehdoissa tai tilaussopimuksessa. Jos sopimusehdoista on epävarmuutta, juristimme auttavat mielellään niiden tarkistuksessa.

Alun esimerkin ei tarvitse muuttua kesätrilleriksi, sillä saatavien siirtäminen perintään on kanssamme superhelppoa! Eikä se lähtökohtaisesti edes maksa velkojalle mitään, sillä vapaaehtoisen perinnän onnistuessa velallinen maksaa kaikki kulut. Mahdollisista kustannuksia aiheuttavista toimenpiteistä sovimme aina kanssanne erikseen ja etukäteen. Perintämme toimii yksinkertaisesti näin:

  • lähetä laskukopiot velallisen yhteystietojen kanssa osoitteeseen perinta@heikkilaco.fi
  • me lähetämme velalliselle maksuvaatimuksen ja teille vahvistuksen toimeksiannon avauksesta
  • mikäli velallinen ei suorita saatavaa 7 päivän kuluessa, soitamme perään
  • valtaosa perintäämme tulevista saatavista kotiutuu näillä toimenpiteillä!

Jos näillä toimenpiteillä ei päästä haluttuun lopputulokseen, vaihtoehtoina ovat maksusopimus, haastehakemus tai konkurssiuhkainen maksukehotus. Hoidamme puolestanne myös mahdolliset saneeraus- tai konkurssimenettelyihin liittyvät ilmoitukset ja valvonnat.

Perintämme on jämäkkää, mutta asiallista. Ymmärrämme pitkän asiakassuhteen merkityksen kaikille yrityksille ja hoidamme siksi perintänne asiakassuhdettanne kunnioittaen – 25 vuoden kokemuksella.

Timo Heikkilä